На головну сторінку
Дізнатися більше

Стояла Сосна серед Дунаю

Колядка стародавня: Різдво Світа

Українська народна пісня
Виконує: Етнографічний хор Гомін
До мого пісенника: 1 2 3

 
Стояла Сосна серед Дунаю. Дай, Боже!
Кожна стрічка повторюється за зразком: 
Стояла Сосна серед Дунаю. Дай, Бо..!

На тій Сосноньці Сив Сокіл сидів. Дай, Боже!
Крильцями стріпав в Дунаєць упав. Дай, Боже!
Вийшов Він від Там Третього Року. Дай, Боже!
Виніс Він від Там Троє Насіння. Дай, Боже!
Перше Насіння Чорна Землиця! Дай, Боже!
Друге Насіння Яра Пшениця! Дай, Боже!
Третє Насіння Зелена Трава! Дай, Боже!
Чорна Землиця Світ ізродиться! Дай, Боже!
Яра Пшениця для Коровайця! Дай, Боже!
Зелена Трава для Худобоньки! Дай, Боже!
Поділитись сторінкою: FB
 
  ІНФОРМАЦІЯ ПРО ПІСНЮ
[cховати]

Ключові слова: Народні пісні, Обрядові пісні, Колядки, Щедрівки, Стародавні колядки та щедрівки (дохристиянські), Стояла Сосна серед Дунаю, Колядка стародавня: Різдво Світа, Гомін
Джерело: Староукраїнські релігійні роздуми про Бога © Видавництво "Павутинонька", Нью Йорк – Львів – Київ – Харків – Москва, 2004

Примітки:


Колядка стародавня: Українське Різдво Світа.

Астральні Заручини — Українське містичне Весілля : Різдво Світа / Купала.

Тогди не було Неба ні Землі.

На тій Сосноньці Сив Сокіл сидів.

(1) Яра Пшениця для Коровайця — Провіщення Астрального і Земного Весілля.
(2) Зелена Трава для Худобоньки — Це, мабуть, не зрозуміли до кінця і в 2001 році після спалень в Західній Європі сотень тисяч безвинних тварин. Уряди найпередовіших країн світу почали видавати накази гідні пера Оруела: "Віднині худоба їстиме тільки траву" – малося на увазі не м'ясо. Колядки застерігають про те, що має їсти худоба ще від Початку Світа:-)

РОЗСПІВ: Сто-я-ла- Сос-на- се-ред- Ду-на-ю- Дай- Бо-же-
Сто-я-ла- Сос-на- се-ред- Ду-на-ю- Дай- Бо-же


Присутність Господа на Святій Вечері. Святий Вечір є по думці народу містичною добою Різдва Світа, коли-то і людина народилась.

Та велика частина містерій Свят-Вечера, а також багато Колядок вказує, що ідея Найвищого Єства, хоч нераз спливається з ідеєю Дідуха-Прадіда, має над нею виразну перевагу. Думка про присутність Господа на Святій Вечері горує понад усіми іншими.

Розуміється, що ідея християнська про народження Спасителя світа скріплює оцю давню віру Українців у Бога Творця, що він навідається до своїх людей, принесе їм благословенство і охоронить від злого. І без сумніву відома була й Староукраїнцям загально-світова, а особливо полудневого Сходу думка про неминучий прихід Спасителя з Неба: сліди цієї старої ідеї можна доглянути виразно в старинних Колядках і Щедрівках.

Все те витворює незвичайно поважний реліґійний настрій і віру в Бога без застережень. Весь настрій Святого Вечера зосереджується в одній зворушливій думці, що Господь прийде в гостину і буде на Вечері.

Колядки, що змістом їх перенята вся думка народу, хоч їх не співають у самій святочній хвилі, але аж опісля, по Вечері, — накликують Господаря, щоб готовився, опрятував подвір'я й свою хату, приготовляв столи, стелив льняні обруси та ставляв настільні жертви. "Господонькови" кладуть три колачі та три свічі, вино в киліху, — ідеально: так співають Колядки, — або три киліхи з трояким напитком, наколи є сподівані з Господом два товариші, Місяць та Сонце, або в їх місці християнські святі Петро й Никола. Чекають на Господа, наче на когось найближчого собі, найріднішого й найлюбішого та найбільше шанованого з рідні.

Думаю, що навіть християнська ідея Ісуса Христа як Богочоловіка і Спасителя уступає тут перед первісним народним поняттям Бога. Тим більше уступає у другу площину мітична постать Дідуха. Постать Господа є тут типовою приявою Бога природних народів: з особистими неозначеними обрисами, але все як уявлення Найвищого Єства і Господа Світа, що людям сприяє і людьми не гордить. Що Господь має бути учасником Святої Вечері, споживати її, заживати Святовечірні напитки, — хочби був духовим Єством, — це одно другому не протирічить у думках народу, коли пригадаємо собі, що на Свят-Вечір і душі померших приходять та поживають останки Святої Вечері.


На Свят-Вечір родив'ємся! "На Свят-Вечір родив'ємся, на Свят-Вечір хрестив'ємся! Пречиста Діва на золотім крижмі мя держала, у Змиєвім Озері мя купала".

По сім відклику до свого містичного народження у Святий Вечер, в почутті святости своєї ролі духовника в таке велике Свято, певний себе за спасенність хвилі, яку переживає, звертається Господар, — в уяві, — до всіх неприязних людей, що орудують злою силою, до шкідливих диких звірів та до могутніх і небезпечних сил природи — і кличе їх на Вечерю.

Чи се маґіка? — Мабуть ні, а якесь дивне, глибоке почуття своєї праведности, докір за свою кривду і пересвідчення, що зла та кривди не повинно бути, бо їх не було в Почині Світа.

У Святовечірнюю годину, коли усе повинно бути під символом любови і з'єднання, як було з Первовіку, Господар в імені своєї ближчої й дальшої рідні простягає злим елементам руку до згоди, — не про свою наївність або боязкість, а з великого благородства душі і з почуття Правди.

(За працею: о. Ксенофонт Сосенко. "Культурно-історична постать Староукраїнськиx свят Різдва і Щедрого Вечора". Львів, 1928. - СІНТО, Київ 1994. 343с.)

Листки з приводу цієї Пісні:

Стежки до листків про Українські традиції.

Пісню додано:  23.12.2004
Відредаґовано: 25.02.2010
Переглядів: 3563

  ДИВІТЬСЯ ТАКОЖ
[cховати]
  ЗАПИСИ, MP3, НОТИ (1) Скачати безкоштовно :)

Дізнатися більше
ВмістФорматОписРозмір, кб#
 MIDI Награш медовий (mid)
Джерело: Гомін
додано: 23.12.2004
1599
  Увійдіть як зареєстрований користувач, щоб прослухати.


Увага! Всі матеріали можна скачати безплатно виключно з ознайомчою метою для приватного використання! При додаванні файлів зважайте на авторські права! Щоб мати змогу додавати файли, у Вашому бровзері має бути дозволений JavaScript та відкривання нових вікон!

  ВІДЕОЗАПИСИ, КЛІПИ

На жаль, до цієї пісні поки що немає жодного кліпа :(

  ВИПРАВЛЕННЯ ТА ДОПОВНЕННЯ     ПРАВИЛА!     ДЕ СКАЧАТИ mp3 ?!
[cховати]

  Адреса цієї сторінки: https://www.pisni.org.ua/songs/115921.html

 ВХІД
Е-мейл: 
Пароль: 
  Забули пароль?
  
  ПІДПИШІТЬСЯ! ГРУПИ У СОЦМЕРЕЖАХ
FB