На головну сторінку

Ой в Чистім Полі на Оболоні

Колядка стародавня: Різдво Світа

Українська народна пісня
До мого пісенника: 1 2 3

 
Ой в Чистім Полі на Оболоні

    Приспів: 
    Гей грай Море радуйся Земле 
    Вік од віку радуйся Земле !

Військо стояло Ладу не знало
Ой Приймак прийшов Лад Війську знайшов

Загадав Приймак Плужком орати
Плужком орати Жито сіяти

Уродило Жито Буйне Високе
Буйне Високе Листом Широке 

Та наставляв Женців Хлопців-Молодців
Ох жнуть же вони Снопи Густенькі 
Та ставлять же вони Кіпки Частенькі

Їздить Приймачок поміж Копами
Як Ясен Місяць поміж Зорями
На Воронім Коні на Золотім Сідлі 
На Золотім Сідлі в Червонім Жупані
Поділитись сторінкою: FB
 
  ІНФОРМАЦІЯ ПРО ПІСНЮ
[cховати]

Ключові слова: Народні пісні, Обрядові пісні, Колядки, Щедрівки, Стародавні колядки та щедрівки (дохристиянські), Ой в Чистім Полі на Оболоні, Колядка стародавня: Різдво Світа
Джерело:
1. Староукраїнські релігійні роздуми про Бога © Видавництво "Павутинонька", Нью Йорк – Львів – Київ – Харків – Москва, 2004
2. Щедрий вечір. Українські народні пісні. Упор. та передм. Н.Д.Якименко. - К.: Музична Україна, 1989. - 192 с.

Примітки:


Колядка стародавня: Українське Різдво Світа.

В Чистому Полі Сам Плужок ходить.

Загадав Приймак Плужком орати.

Та наставляв Женців Хлопців-Молодців.


Самогуртування: статеві, вікові та станові гурти.

В Колядках і Щедрівках є образці статевих гуртів молоді та вікових відділів молоді і старших людей. Є там спомини про

  • вандрівні й осілі гурти Хлопців-Молодців (вандрувати = бродити, блукати) - Й а в Лісі в Лісі й а в Медоборі;
  • гурти для реліґійної пропаганди (типові гурти пізніших Колядників);
  • вандрівні гурти для полагодження економічних справ (гурти "Купців");
  • гурти спеціальних ремісників, працюючих удома для родини;

    гурти фахових рільних робітників обох полів, працюючих окремо - Ой в Чистім Полі на Оболоні,

  • гурти працівників старших;
  • гурти мужви зі схильністю емансипувати себе від жіноцтва задля ідейних цілей — і такі ж
  • гурти задля емансипації чисто статевої (безперечно пізніші, в округах, де вибивалася на верх матеровлада);
  • гурти боєві і козацькі.

Всі оті гурти уложилися в пам'яті народу неначе ступінь за ступенем в міру культурно-історичногої еволюції — і приявляються нам сьогодня у відповідній культурно-історичній характеристиці.

Таке самогуртування народу в статеві, станові та вікові гурти лежало безперечно в засадах Старовіцького суспільного світогляду Українського народу, а не було ділом припадку. А що воно перейшло було в суспільну норму, свідчать про це Колядки й Щедрівки, які згадують часто про установу Трьох Сел на Україні і дають докази, що були вони не тільки в Старинні часи, але перетривали до новішої доби. Були це окремі села: Старих людей, Молодців (Парубків) і Дівчат.

(Самогуртування: У праці Кс. Сосенка вжито "гуртуванняся", що відповідало б "самоорганізації" в сучасній науковій термінології. Самоорганізація як явище є предметом вивчення окремої сучасної науки — синергетики. Доречно говорити про етнологічну синергетику.)

Є таких Колядок і Щедрівок про Три Села більше, та з образцями не однакової культурної доби, що якраз свідчить про колишню довготривалість тої суспільної установи.

Схильність до народних чи племінних зборів. Оця дуже цікава Староукраїнська суспільна проблема варта всестороннього опрацювання; відкладемо її до ширшого розглянення при розділі про Щедрівки, бо найбільше на цю тему є Щедрівок; а тут рад би я дати вибрані приклади з Колядок і Щедрівок, щоби удовіднити, що

      тенденція народних чи племінних зборів, а вслід за тим і свято всенародного Збору на Україні , — яке треба розширити, окрім збору Різдвяного й Богоявлінського, і на Великодній, — має в основі дуже поважні етно-культурні задатки — і від них зачинаючи, треба би ці Свята поясняти.

Бо — і зараз Українські всенародні святочні (церковні) збори, приміром Різдвяні, Йорданські й ін., мають давнє етно-суспільне забарвлення: загального збору поодиноких статевих гуртів і вікових відділів віку. Хто не довіряє, нехай придивиться до збору народу в великі свята по всіх церквах на Україні: нарід стоїть там самочинно поділений: по правій руці — на переді діти-хлопчики, за ними підростки, відтак старші господарі, за ними молодші господарі, а далі гурт парубоцтва; по лівій руці — на переді дівчатка-недолітки, за ними дівоцтво, за дівоцтвом бабусі (звичайно біля лавок), а в "бабинці" матусі та молодиці з маленькими діточками на руках.
Такий Старовіцький лад є без виїмку по всій Україні, і нема цього у ніяких інших, т. зв. Індоєвропейських, народів, що окружають Українців. Щось подібного знаходимо у Жидів в їх Святинях, де чоловіки в часі богослужень займають долішню наву Святині, а жіноцтво перебуває на горішніх її поверхах. Гуртовий статевий поділ є і в Турецько-Арабських Святинях.

Праісторичність і містика самогуртування. Майже всі Колядки і Щедрівки на тему вікових і статевих гуртів відзначуються Місячно-мітольоґічною символікою, що є характеристикою старинности тих Пісень тай цієї теми. Через оцю мітольоґічну закраску набирає і сама тема мітичного значення, що однакож не відбирає їй значення реальної традиції, а за те окружує її німбом Святости і творить з неї окремий об'єкт шанування й скріплює її повагу. Але все те вказує, що традиції ці не історичні, але праісторичні.

Це стверджую, супроти того, що дехто з Українських істориків видить у Колядках про більші молодецькі гурти ("700 молодців") — спомини історичних військових орґанізацій, буцім-то зорґанізованих військових полків, готових до найму. Забарвлення цих Колядок є може пізніше, але воно не затирає в них Старинних традицій.

Статеві гурти для рільних робіт: пракультурні образці. Дуже багато Колядок співає про статеві гурти Молодців і Дівчат, окремо з'орґанізованих для рільних робіт.

Звертають увагу Колядки, де співається про гурти самих Хлопців; так неначе б був час, коли Дівчат держано безоглядно вдома, або ізольованими гуртами, не пускаючи їх навіть на конечні господарські роботи.

Та наставляв Женців Хлопців-Молодців

Колядки чи Щедрівки, в яких співається про робітничі гурти, збирані згідно полів і працюючі поруч себе, роблять вражіння пізніших культурно.

      IV.

      Що в Полі-Полі близько Дороги

      Ой там N.N. Арлами оре

      Арлами оре Стрєлкою сєє

      Стрєлкою сєє Лучком валочить

      Лучком валочить да й Бога просить

      Й уради Боже, Жито Густеє

      Жито Густеє Каласистьоє

      Поставим Женцуов Семсот Маладцуов

      Нажнемо Куопак 'к на Небі Зуорак

      Поставим Стажок Залатенький Вершок

Образець очевидячи пракультурний: стрілецтво покривається з первісним рільництвом. Стрілець сіє зерно при помочи стріли як копача, волочить, — засуває засіяне, — лучком. Первісне, степове, поле орали Вірли своїми міцними кігтями, присідаючи серед Степу. Золотий Вершок мабуть натяк на Місяця.

Вислів "Сімсот Молодців", попри Місячну символіку, все-таки говорить про великий гурт робітників, самих Хлопців, які очевидно заступали в рільній роботі жіноцтво в ці первісні часи, коли може й не було конечної потреби послугуватися жіноцтвом, — або, коли жіноцтво верховодило.

Дальші дві Колядки потверджують попередню кінцеву заввагу:

      V.

      .................................

      Ой та ще будем Бога просити

      Бога просити Женців збирати

      Зберемо Женців Сімсот Молодців

      Гей то Молодці Добиранії!

      VI.

      .................................

      Зберемо Женці Женці-Молодці

      Самі Молоді Молоді Хлопці


      (Слово "женці" неоднозначне: женці — парубки для оженіння, женці — ті, що жнуть у полі. Обидва смисли переплітаються.)

(За працею: о. Ксенофонт Сосенко. "Культурно-історична постать Староукраїнськиx свят Різдва і Щедрого Вечора". Львів, 1928. - СІНТО, Київ 1994. 343с.)

Листки з приводу цієї Пісні:

Стежки до листків про Українські традиції.

Пісню додано:  23.11.2005
Відредаґовано: 25.02.2010
Переглядів: 4092

  ДИВІТЬСЯ ТАКОЖ
[cховати]
  ЗАПИСИ, MP3, НОТИ (5) Скачати безкоштовно :)

Дізнатися більше
ВмістФорматОписРозмір, кб#
 MIDI Голос 1: награш
Джерело: 2
ввів: Anrzej 26.05.2006
1313
  Увійдіть як зареєстрований користувач, щоб прослухати.
 MIDI Голос 2: награш
Джерело: 2
ввів: Anrzej 26.05.2006
1301
  Увійдіть як зареєстрований користувач, щоб прослухати.
 MIDI Награш для двох голосів
Джерело: 2
ввів: Anrzej 26.05.2006
1294
  Увійдіть як зареєстрований користувач, щоб прослухати.
 GIF Наспів: відбиті з джерела ноти
Джерело: Щедрий Вечір 1989
додано: 23.11.2005
10298
 GIF Наспів: ноти для двох голосів
Джерело: 2
ввів: Anrzej 26.05.2006
12257


Увага! Всі матеріали можна скачати безплатно виключно з ознайомчою метою для приватного використання! При додаванні файлів зважайте на авторські права! Щоб мати змогу додавати файли, у Вашому бровзері має бути дозволений JavaScript та відкривання нових вікон!

  ВІДЕОЗАПИСИ, КЛІПИ

На жаль, до цієї пісні поки що немає жодного кліпа :(

  ВИПРАВЛЕННЯ ТА ДОПОВНЕННЯ     ПРАВИЛА!     ДЕ СКАЧАТИ mp3 ?!
[cховати]

  Адреса цієї сторінки: https://www.pisni.org.ua/songs/730147.html

 ВХІД
Е-мейл: 
Пароль: 
  Забули пароль?
  
  ПІДПИШІТЬСЯ! ГРУПИ У СОЦМЕРЕЖАХ
FB