Ця тема (див. в розділі "Роздуми, фільозофія") справді викликає немало запитань від людей, які справді не вміють співати й справді хочуть навчитись. Принаймні вірять, що хочуть.
Діло не з простих. Фактично навчитися співати сьогоднішньому дорослому Українцю так само складно, важко, загайно й чи потрібно, як і вивчити іноземну мову. І процеси навчання дуже схожі. Недарма частіше й результативніше до співу, як і до іноземних мов, схильні дівчата. Хоча хлопці нітрохи не менш обдаровані Природою на цей випадок.
Пропоную не теоретичні диспути (але й не відмовляюсь від них), а практичні заняття. Тільки програму занять складатимуть самі учасники, а не я й не Міністерство Народної Пісні. Я лише спробую ту програму перекласти на практичні вправи... в заочному режимі.
Отже:
1. Чекаю практичних питань і пропозицій.
2. Пропоную першу вправу.
Вправа 1: "Повтори звук".
Споконвіку в народі цінують вміння пародіювати, копіювати, передражнювати інших людей, а також тварин і навіть неживі джерела звуку. Дається це не всім однаково, але дається й розвивається. Спрямуйте цей дар на тональний звук.
Контрольні питання:
1) що таке тональний звук?
2) чи вмієте ви його повторити голосом?
3) звідки ви дізнаєтЕсь, що ви вмієте (не вмієте) повторити тональний звук?
(Далі буде. Але трохи складніше)
_____________________________ Аніж проклинати темряву, краще засвіти хоч маленьку свічку
(ніби Конфуцій)
З переглядів (68) та відповідей (0) видно, що далі сорочої цікавості діло не пішло. Це називається "глибока атрофія співучого нерва". Все ж таки спробую продовжити.
Якщо ви певні, що вмієте повторити тональний звук, то виберіть собі зручний низький тон (у діапазоні вашого голосу) і, почавши з нього, проспівайте [співати не обов"язково з словами, можна просто мугикати] чотири перші склади з пісні "Реве та стогне Дніпр широкий". Тільки чотири, далі поки що не йдіть.
Вправа 2. Прогулянка по цих чотирьох складах:
1)повторіть їх у тому ж (а потім зворотному) порядку кілька разів;
2)повторіть кілька разів тільки перший і останній (інтервал по висоті між ними називається октава);
3)повторіть на свій вибір будь-яку пару з цих чотирьох звуків (зверніть увагу на інтервали між ними - хто знає, як ці інтервали називаються?).
(Далі або буде, або ні)
Контрольні питання:
1) що таке інтервал між тональними звуками (нотами)?
2) чи вдається вам запам"ятати й повторити інтервал?
3) які інтервали ви знаєте (впізнаєте), крім октави?
_____________________________ Аніж проклинати темряву, краще засвіти хоч маленьку свічку
(ніби Конфуцій)
Я пропоную цей лікнеп тим, хто справді хоче співати, але боїться й пискнути. Мусять включитись. Наприклад, відповісти на контрольні питання. Або самим щось спитати. А так це схоже на те, як Чумаки ходили восени в ліс співати колискову деревам...
_____________________________ Аніж проклинати темряву, краще засвіти хоч маленьку свічку
(ніби Конфуцій)
_____________________________ Людина подібно Богу повинна безперервно рухатися: нічого не бажати і нічого не робити - так само жахливо, як бажати та чинити зло...
Я б ще хотіла маленьке доповнення. Добре було б ці заняття проводити з диктофоном, щоб потім "збоку" контролювати правильність інтонування. Не кожен з початківців може себе правильно слухати.
_____________________________ Я перестала боятися жити.
Як себе правильно слухати...
Це справді проблема з проблем. Тут це навряд чи вийде технічно. Врешті, це має стати особистою проблемою кожного, хто прагне заспівати. Оці перші вправи якраз дають підхід до її вирішення. А перевірити, чи правильно ти співаєш перші чотири ноти "Реве та стогне", можна остаточно лише на практиці: якщо сам не чуєш - заспівай їх комусь із знайомих або родичів. Хтось та скаже правду. Є ризик, що та правда відіб"є охоту до співу, але на те нема ради: хочеш навчитись - терпи й працюй.
п. Лесю, а давайте з Вашою допомогою продовжимо цю гру. Знайдіть собі живу жертву (насправді це жертва має Вас знайти), і на ній ми відпрацюємо кілька Вправ та побачимо, чи буде який прогрес.
Отже, якщо Вправа 1 мала своїм змістом повторення звуку (тонального, звичайно), а Вправа 2 - повторення інтервалу (музичного, звичайно), то далі ці два елементарні вміння мають бути добре освоєні практично, до автоматизму; адже з них (11 тональних звуків і 11 інтервалів між ними), власне, складається вся музика (як із 33 літер - усе письмо)!
Звісно, починаємо з найпростіших, найвідоміших, найчастіше вживаних у нашій музиці. Для закріплення двох перших Вправ запрошую до Вправи 3.
_____________________________ Аніж проклинати темряву, краще засвіти хоч маленьку свічку
(ніби Конфуцій)
Я неодноразово практикувала це на "живих жертвах". Кілька дітей-"гудошників" навчилися чисто інтонувати. Єдиною умовою були сумлінність і терпіння. Успіх був тільки з такими. З непосидючими і тими, що розчаровувались, цього зробити не вдалося.
Єдине, що людині, яка не має якихось музичних знань, рано пояснювати, що таке інтервал. Спочатку вона повинна розпізнавати поняття "вгору" і "вниз". Так от: "Реве та стогне Дніпр широкий" - перші чотири склади ідуть вгору чи вниз?
Хоча, як на мене, то почала б з простішої інтонаціі - "Я - лисичка, я - сестричка".
_____________________________ Я перестала боятися жити.
Перш ніж перейти до Вправи 3, варто проглянути мою статтю "Як і навіщо вчитися співати" (на цьому сайті, в розділі "Роздуми, фільозофія") - там теж є дещо про технологію навчання співу.
Вправа 3. Закріплення понять про тони та інтервали.
Беремо не абстрактний матеріал, а всім відому "Несе Галя воду". Дуже проста й гарна пісня, а головне - всім відома. Хто її не чув або забув - добувайте запис і слухайте та підспівуйте. Нам методично важливо, що в цій пісні, як і в попередній, мелодія починається й закінчується одним і тим самим звуком, назва якого - основний тон.
1. Знову, як і в першій пісні, беремо поки що тільки перші чотири склади (не-се-га-ля). Вивчаємо перший інтервал - між першим складом "не" (він же - основний тон) і другим складом "се"; вам знайомий цей інтервал? Проспівайте кілька разів тільки ці два склади.
2. Певне що знайомий: точно таким був перший інтервал у пісні "Реве та стогне". Дуже багато Українських пісень починаються з цього інтервалу (як ото шахові ігри - з ходу е2-е4). Закріпимо знайомство: цей інтервал звуть "терція". (Забігаючи наперед, уточню: це "мала терція"; саме цей інтервал надає більшості наших пісень ліричного, мрійного, трохи смутного (мінорного) характеру.)
3. А що там далі? А далі всі три склади співаються на одній ноті - "се-га-ля". Не легковажте: часом витримати кілька складів на одній ноті буває трудніше, ніж міняти тон. Отож простежте за своїм голосом, щоб не з"їжджав з ноти.
4. А далі найцікавіше: співаючи наступні два склади, треба повернутись туди, звідки почали. Тобто на складі "во" тон треба понизити... на півтона! - а далі, на складі "ду" вже знову співати перший звук - основний тон.
Контрольні питання
1. Що таке півтон у музиці взагалі?
2. Чи володієте ви півтоном? Наведіть приклад півтонового інтервалу в якійсь відомій пісні.
3. Який вийде інтервал, якщо підвищення (або зниження) висоти звуку на півтона зробити двічі підряд?
_____________________________ Аніж проклинати темряву, краще засвіти хоч маленьку свічку
(ніби Конфуцій)
п. Лесю, дякую!
Я про лисичку не знаю...
Про гудошників і терплячих дітей - дуже слушно. З дітьми взагалі не треба вправ, а треба просто співати.
А от дорослим, які зважаться "ліквідувати неписьменність" (лікнеп), треба допомогти. А тут ще й "заочна форма навчання". Без нудної методики не обійтись. Але я знаю, що й тут діє той самий закон: терплячі досягають успіху, а непосидючі й ледачі - відрази.
Все одно, бажаю успіху всім!
_____________________________ Аніж проклинати темряву, краще засвіти хоч маленьку свічку
(ніби Конфуцій)
Шукала по форуму Вашу статтю "Роздуми і фільозофія", але не знайшла. Дайте, будь ласка, якесь посилання. А "Лисичка" - це пісня Лисички з опери М. Лисенка "Коза-Дереза". Я просто нею починаю своє знайомство з новими учнями (якщо це малята до 5-6 років) і вони цю пісеньку обожнюють!
Споконвіку в народі пісня лунала попри інтервали і не мала темперованого строю, як того вимагає теорія музики. Діду Василю, я розумію, що Ви хочете, щоб співали і живі, і мертві, але живі і так уміють співати, а мертвих Ви не навчите, аби трісли, бо їм того не треба. Вони слухають мертву музику і "кайфують" від неї. Через те і відгуків у Вас негусто!
З погляду сучасної фізики, жива матерія відрізняється від неживої/мертвої здатністю навчатись. Тільки й усього.
Щоправда, фізика дещо глибше визначає "здатність навчатись", ніж це роблять більшовики в нині діючій системі загальної обов"язкової освіти.
Вправа 4. Поглиблене вивчення пісні "Несе Галя воду" (не обов"язково вникати в премудрості "темперованого строю", але обов"язково співати з нами цю загальновідому мелодію).
1. Проспівайте тепер 2-й рядок: ко-ро-ми-сло гне-ться. Зверніть увагу (справжню), що тональна (мелодійна) структура цього рядка, ніби тінь, повторює тональну структуру 1-го рядка: спочатку йде інтервал (терція) між першим і другим складом, далі три склади на одній ноті, а затим ще два склади, які повертають голос до першої ноти.
2. Спробуйте далі не читати, а самотужки порівняти структуру мелодій 1-го й 2-го рядків. Вони ніби й однакові, а все ж є малесенька різниця. Дуже важливо, хоч не тепер, то в четвер, почути цю різницю своїм вухом, а ще важливіше - визначити, в чому ж вона полягає.
3. Не лякайтесь труднощів - співайте 3-й рядок: за не-ю І-ва-нко-о. Переживіть велике здивування від того, що цей рядок мелодійно точно повторює 2-й рядок! З малесенькою різницею: останній склад "нко" розщепився на дві різні ноти; це так спеціально зроблено, щоб спростити повернення голосу до 4-го рядка.
4. Проспівайте 4-й рядок: я-кба-рві-но-кв"є-ться. Здивуйтеся ще більше тим, що мелодія 4-го рядка абсолютно точно повторює мелодію 1-го!
А далі має бути обговорення цих 4-х вправ.
_____________________________ Аніж проклинати темряву, краще засвіти хоч маленьку свічку
(ніби Конфуцій)
Діду Василю, блін..! Як же я люблю розумних чоловіків! . До речі, а ви знаєте етимологію слова "блін"?
_____________________________ Людина подібно Богу повинна безперервно рухатися: нічого не бажати і нічого не робити - так само жахливо, як бажати та чинити зло...
Я чула ще одне трактування фрази "пекти млинці/пироги" - так кажуть завуальовано щодо сексу. Коли, наприклад, поруч є люди, серед яких вам би не хотілось згадувати слово "секс" - використовують ту фразу, наприклад: "кохана, ми сьогодні попечемо млинці?"
_____________________________ Людина подібно Богу повинна безперервно рухатися: нічого не бажати і нічого не робити - так само жахливо, як бажати та чинити зло...
_____________________________ Людина подібно Богу повинна безперервно рухатися: нічого не бажати і нічого не робити - так само жахливо, як бажати та чинити зло...
_____________________________ Людина подібно Богу повинна безперервно рухатися: нічого не бажати і нічого не робити - так само жахливо, як бажати та чинити зло...
Діду Василю, є до вас запитання по суті
А якщо нема голосу і слуху, але є велике бажання - чи можна навчитися співати?
_____________________________ Людина подібно Богу повинна безперервно рухатися: нічого не бажати і нічого не робити - так само жахливо, як бажати та чинити зло...
1.Голосу немає у німих. Слуху немає у глухих. У вас, очевидно, нерозвинута координація голосу і слуху.
2. Залежить від сили та мотивації бажання співати. Це вирішувати вам.
3.Пробуйте, починаючи з першого уроку діда.
Святославе, дякую за підказки. Я так зрозуміла, що це інструкція всім блондинкам присвячується
Пробувала я співати за уроками д. Василя, але так воно кумедно виходить. Мабуть тре довго тренуватися
_____________________________ Людина подібно Богу повинна безперервно рухатися: нічого не бажати і нічого не робити - так само жахливо, як бажати та чинити зло...
п. Святославе, дякую - краще не скажеш! Підписуюсь обома.
п. Мавцю, ще дуже слушну річ сказала п. Леся вище (27.08). Без терпіння, і то дуже швидко, таке мистецтво засвоюють тільки дуже талановиті люди - але так само швидко воно в них і вивітрюється, бо вони не знають ціни ні собі, ні цьому мистецтву. Та й звідки їм ту ціну знати. Зараз чи не кожного Українця за торбу червивої гречки можна купити.
Я знаю, як складно вчитися співати в заочному режимі, особливо блондинкам. Але за належного бажання завжди можна знайти десь в очереті або під кущами істоту, яка допоможе практично. Шукайте - знайдете .
_____________________________ Аніж проклинати темряву, краще засвіти хоч маленьку свічку
(ніби Конфуцій)
Ну шо ж... (так казав мій знайомий, на жаль нині покійний, папуга Кєша - і завжди до речі).
Жодного живого відгуку на вправи я не дочекався. Можливо, як казав Г. Сковорода, "розумний і так розуміє, а дурневі воно не потрібне". А можливо я просто поганий вчитель - таке теж буває .
В кожному разі продовжувати не бачу резону. Вибачайте, кому морочив голову.
_____________________________ Аніж проклинати темряву, краще засвіти хоч маленьку свічку
(ніби Конфуцій)
Діду Василю, не здумайте тікати ... Ви найкращий ДІД на цьому сайті!!! Я буду співати !!! ... Просто прихворіла - у мене зараз голос хриплий
_____________________________ Людина подібно Богу повинна безперервно рухатися: нічого не бажати і нічого не робити - так само жахливо, як бажати та чинити зло...
Увага! При будь-якому використанні матеріалів сайту обов'язкове посилання (для сайтів - відкрите для пошуковиків гіперпосилання) на "Джерело: проект "Українські пісні" https://www.pisni.org.ua"!