Особливістю Українських Колядкових переказів про Почин людського роду є отсе, що побіч переказів про Прадівчину на космічнім Морі та Дівчину під Прадеревом чи то Райським Деревом, є ще й мітольоґійні образці про Первісного Молодця-Стрільця, що пливе Дунаєм та пускає з Водою Стрілки, щоби плинули до його вимріяної Дівчини. Ця Дівчина не є означеною що до особи і що до місця свого перебування, а приявлює лишень предмет побажань і мрію Молодця.
Щедрівки на цю тему згадують не самого, одинокого, Молодця, але і його найблизшу рідню, — Матінку, Сестричку і Братіка, або Батенька, Матінку та ін., що разом з Молодцем приявлюють мабуть Першу людську рідню, так, як це з'ображують інші Колядки, що співають про Прарідню. Женихання Молодця, отся туга за Дівчиною і мрія про неї — це як раз подібність до цього поступу психічного чи життяного, що зображений в Колядці про "Грішну Панну", яка "задивилася на Мале Пахоля".
Плаває Човник по Дунаєчку
Приспів: Калино Калино Моя
3 під Тебе Вода леліє!
А в тім Човнику Красний Молодець
Струже-струже Мальовані Стрілки
Що виструже Стрілку на Дунай пустить
Пливітеж Мої Стрілки до Моєї Дівки
Нехай Дівонька приготуєцця
Для Моєї Матусі Тонкий Рубочок
Для Моєї Сестриці Рутяний Віночок
Для Мого Братика Шабелька до бока
Пускання стрілок на воду молодим хлопцем, з бажанням, щоб вода знесла їх до дівчини, — це подібність до грецько-латинського Ероса-Купідона-Амора з луком і стрілами супроти Психе.
Але Українське уявлення здається давнішим, через те, що посередником між хлопцем і дівчиною є живлова вода. Звертання до Калини (приспів) має особливе символічне значіння, бо Калина є символом великої розродчости. Вода, що зпід Калини леліє, — це також символ творчости й родючости.
Плаває по Воді Золотий Човник
А в тім Човнику Красний Молодець
Струже Стрілоньки Малиновії
Струже-малює на Дунай пускає
Пливіте Стрілоньки до Моєї Дівоньки
Нехай готує Тонкі Подарки
Моєму Батеньку Тонку Кошулю
А Моєй Матері Тонкий Рубочок
Сестриці з Рути Віночок
А Братікови Шовкову Хустку
А мені Молодому Сама Молодая
Скриня Повная а Постіль Білая
Хоча в цих Щедрівках образці дарунків взяті з побутового життя пізнішої культурної доби, то однак все інше в Щедрівках указує на дуже велику культурну старину; для того можна вважати ці образці за пізнішу вставку в Щедрівках.
Обі Щедрівки мають визначну Місячну символіку.
Відгомоном цих Щедрівок є Гаїлки про Білодарчика, що пливе по Дунайчику, а Гаїлкові Дівчата залицяються до нього та співають до Нього:
Ой Мій Милий Білодарчику поплинь
Ой Мій Милий Білодарчику
Поплинь-поплинь по Дунайчику
Розчеши си Росу-Косу
Умий же си Біле Личенько
Пошукай си Посестриченьки !
Постать Білоданчика в Гаїлці (також званого Білодарчиком) є без сумніву Місячна. І цікаве при тім отсе, що на Нових Гебридах Найвищим Єством Місячної мітольоґії є Tangaro, якому приписують великий вплив на приспорення родючости й плодючости Землі і надприродну життєву силу "мана". Пошанування Tangara зв'язують там з пошануванням Каменя, так, що великі купи каменя звуть tangara.
Пригадується також, що Уралалтайське Найвище Єство, Білий Князь, зветься Ai-Tangeri. А у Піґмеїв Місячним божеством є Billik Taria.
Мабуть бачення Місячного божества під подібнозвучним іменем було колись поширено на просторах Сходу і Полудня.
(За працею: о. Ксенофонт Сосенко. „Культурно-історична постать Староукраїнськиx свят Різдва і Щедрого Вечора". Львів, 1928. - СІНТО, Київ 1994. 343с.)
Стежки до листків про Українські традиції. |