Написано багато про бандуру, про її походження, з біографіями видатних виконавців тощо. Проте більш-меньш цінних відомостей, як на ній грати чи принаймні як правильно настроїти, не так легко знайти, або такі суперечливі та плутані, що скористатися важко, бо насправді небагато хто дійсно щось тямить, та й майстерних бандуристів жменька. За популярністю бандура ніяк не може змагатися, скажімо, із гітарою, а справжню, вмілу гру чути рідко.
Коли мені до рук врешті потрапила бандура, нелегко було про щось дізнатися, і якщо хтось також захоче грати, ділюся своїм скромним досвідом, може, станеться.
Мені дісталася бандура звичайна (таблиця 1), без додаткового механізму зміни строю, масова, куди ж ще стандартніше, колись їх було зроблено безліч. Так звана чорна бандура-прима харківської конструкції, чернігівського виробництва середини 50-х років, по сьогоднішніх мірках майже старовина. Уважним оком легко помітити, що вона має 55 струн, з них 12 басові, вздовж бунту (не плутайте, це не гриф, ладочків нема!), і ще 43 приструнку, з них 25 струн нижнього ряду (чисті тони) та 18 верхнього (півтони). Треба зважити на одну особливість, обумовлену суто бандурною специфікою. Розподіл на чисті тони та півтони відносний, бо має вийняток: ноту фа розташовано у верхньому рядку серед півтонів, а фа# – у нижньому, решта як звичайно.
Найперша проблема аматора-початківця це правильно настроїти свій інструмент, щоб можна було грати. Спочатку про приструнок. Навіть не знаючи розташування нот на даній бандурі, легко його встановити, уважно роздивившись, як розміщені поріжки вздовж верхнього краю кузову: для нижнього ряду струн поріжки трохи нижче, ніж для верхнього, а високі розташовані, як чорні на клавіатурі фортепіано: два – три, два – три, тощо. Відповідно неважно здогадатися, що чому відповідає. За тим лише винятком, що фа та фа# "рокіровані", себто розміщені навпаки. Про всяк випадок даю схематичне зображення настрою приструнку бандури (таблиця 2).
Нарешті, залишається настроїти баси. Загальне правило таке: стрій басів, незалежно від типу бандури, мусить складати одне ціле з строєм приструнку. Наприклад, якщо приструнок починається з до# малої октави, як в даному разі, найвища басова струна мусить бути до. Решту можна зрозуміти з таблиці 3.
Що стосується точності настрою кожної окремої струни, це вже легше зробити за допомогою так званого хроматичного тюнера, якого легко купити в музичному магазині, їх зараз виготовляють різноманітні, кому який до вподоби.
Врешті, як грати на бандурі? Звичайно, без смичка, бо це не скрипка, і без медіатора, бо це не мандоліна (хоча майстерні виконавці нерідко його вживають для гри solo, особливо у складі ансамблю). Колись чув таку коломийку: "Для бандури мазури накладають пазури". Не знаю, до чого тут мазури, але дійсно більшість виконавців користуються спеціально виготовленими наперстками, якими під час гри торкаються струн. Я самоук, і мені зручніше торкатися струн безпосередньо пальцями, волію відчувати струни. Чув від авторитетних майстрів, ніби так грати на бандури неможливо, бо ризикуєш до крові порозтирати пучки. Може це й насправді так, але мене обминула чаша сія, спокійно граю пальцями, й проблем ніяких не відчуваю. Можливо, внаслідок досвіду гри на інших струнних інструментах мої пальці до струн звичні. Хто хоче, най роблять, як кому до вподоби, на свій розсуд.
Нарешті, останнє: що грати? Я вибрав для початку пісню "Ой, чий то кінь стоїть?" Через мікрофон робити записи не вмію, тому пропоную midi, послухайте, як звучить ця мелодія у перекладенні для бандури:
Слухати тут
|